GLEDALIŠČE
NA PAPIRJU |
Že od samega rojstva različnih umetnostnoizraznih
oblik je vsesplošno znano, da ni prav nič neobičajnega, če se
izpovedovalec, mojster v eni izmed njih, bolj ali manj stalno
izraža tudi v kateri drugi ali celo v več drugih oblikah - malone
vsakemu se to dogaja. Redkeje si taki ustvarjalci prizadevajo
svoja, zase ne ravno značilna dela pokazati v javnosti, zato
zbujajo slikarske razstave, ki jih prirejajo pesniki ali arhitekti,
pesniške zbirke, ki jih izdajajo slikarji ali gledališčniki,
in koncerti, na katerih igrajo skladbe likovnikov - denimo -
pisatelji, posebno zanimanje ali že kar radovednost: kaj za
vraga manjka izraznim možnostim, ki jih ponuja slikarstvo, da
tisti, ki jih mojstrsko obvladuje, posega po pesniškem besednjaku?
Tako imamo gledališke predstave, v katerih nastopajo pisatelji,
celo biblioteko slikarske in igralske poezije, kiparstvo glasbenikov
in za več galerij slikarskih del pesnikov in pisateljev. In
tako smo prišli tudi do razstave na kateri gledališka igralka
predstavlja s slikarskimi sredstvi izpovedan odnos do dela poetese:
Meta Vranič, ki je kot slikarko ne srečujemo prvič, je ustvarila
cel zajeten slikarski opus ob pesniških idejah Bine Štampe Žmavc,
še več, nekatere izmed pesmi, ki so jih uglasbili različni slovenski
sodobni skladatelji šansonov, bo ob odprtju tudi zapela in se
nam predstavila tudi po tej, doslej javnosti še neznani plati
svoje raznolike ustvarjalnosti.
Kadar Meta Vranič slika, to počne kot človek
gledališča, ki pa tudi to zna in ki slikanje predvsem ljubi.
Ampak: kot gledališki človek! Okvir njenih slik je ravno pravšnji,
da lahko figurira kot "teatrski portal", njeni motivi
so povečini gledališki, če pa jih je sklikarka našla nekje
zunaj svojega poklicnega sveta, jih že pri snovanju kompozicije
in koncepta slike sploh spremeni v gledališče. Njeni portreti
- in zelo rada jih slika - so gledališke vloge. Če upodobljeni
ni igralec, mu avtorica po svojem občutku dodeli vlogo, ki
mu pristaja, doda portretno spretno naslikanemu, modelu prepoznavno
podobnemu obrazu še "sceno", ki je gledališka ,
trenutek iztrgan iz predstave, ki je nikdar ni bilo.
Natanko to se je zgodilo tudi ob srečanju
s poezijo Bine Štampe Žmavc. To, kar si je zamislila Meta
Vranič , je seveda daleč od ilustrativnosti, čeprav je pesničin
tekst včasih le narekoval izbor motiva. To je samostojen opus,
ki potuje v našo zavest z roko v roki z onim drugim , besednim
delom te tako nepričakovano ustvarjene nove celote, to je
dialog, ki se pred nami, na odru slikarskih podob, odvija
med režiserjem predstave in avtorjem gledališkega teksta,
med dvema suverenima soustvarjalcema - kljub vsemu pa vendarle
gledališče oziroma hip, kratek trenutek trajajoča sličica
iz filma, ki ga gledalec lahko zaradi avtoričine sugestivnosti
zasluti, v celoti pa pozna le en človek na svetu: igralka,
pevka, slikarka in utelešena ljubezen do umetnosti v vseh
podobah, v katerih se pojavlja - Meta Vranič sama.
Jože Hudeček
|
|